fbpx

Shell: Οι κίνδυνοι από την αγορά του διυλιστηρίου της στη Σιγκαπούρη

Η ινδονησιακή εταιρεία πετροχημικών Chandra Asri Pacific (CAP) κάνει ένα σημαντικό βήμα εξαγοράζοντας το διυλιστήριο Bukom της Shell στη Σιγκαπούρη. Η συμφωνία αυτή ωθεί την CAP στις τάξεις των κορυφαίων πετροχημικών της Νοτιοανατολικής Ασίας, αλλά συνοδεύεται και από ορισμένους κινδύνους, σύμφωνα με το Reuters.

Η εξαγορά επιφέρει σημαντικά οφέλη για την CAP.  Πρώτον, αποκτά μια δεύτερη μονάδα πυρόλυσης νάφθας, η οποία διευρύνει το χαρτοφυλάκιο των προϊόντων της και σχεδόν διπλασιάζει τη δυναμικότητά της σε αιθυλένιο. Αυτό το άλμα τοποθετεί την CAP μεταξύ των 3 κορυφαίων παικτών στην περιοχή. Επιπλέον, η συνεργασία με την Glencore, μειοψηφικό ιδιοκτήτη της συμφωνίας, παρέχει στην CAP πρόσβαση σε πρώτες ύλες αργού πετρελαίου και σε παγκόσμιες αγορές για τα προϊόντα της. Αυτή η στρατηγική συνεργασία ενισχύει τη θέση της CAP στον ανταγωνιστικό κλάδο.

Τέλος, η ιδιοκτησία ενός διυλιστηρίου εξαλείφει την ανάγκη για το σχεδιαζόμενο πράσινο έργο πυρόλυσης της CAP στην Ινδονησία, προσφέροντας μια πιο οικονομικά αποδοτική επιλογή σε ένα περιβάλλον υψηλού κόστους επί του παρόντος.

Ωστόσο, υπάρχουν προκλήσεις που πρέπει να ληφθούν υπόψη. Το διυλιστήριο Bukom, που κατασκευάστηκε το 1961, είναι λιγότερο αποδοτικό από τις σύγχρονες εγκαταστάσεις, γεγονός που ενδεχομένως επηρεάζει την κερδοφορία. Ο ίδιος ο κλάδος αντιμετωπίζει σήμερα συμπιεσμένα περιθώρια κέρδους, με τους περισσότερους φορείς εκμετάλλευσης ατμοπυρόλυσης στην Ασία (εκτός της Κίνας) να αντιμετωπίζουν αρνητικά περιθώρια κέρδους.

Αν και αναμένεται ανάκαμψη έως το 2028, αναδεικνύεται η ασταθής αγορά στην οποία εισέρχεται η CAP. Επιπλέον, οι εκθέσεις του κλάδου δείχνουν ότι η Bukom έχει κατώτερα του μέσου όρου καθαρά περιθώρια μετρητών σε σύγκριση με το παγκόσμιο σημείο αναφοράς. Ένα βασικό προϊόν της εγκατάστασης, το MEG με βάση τη νάφθα, έχει επίσης υποστεί ζημίες λόγω της πλεονάζουσας παραγωγικής ικανότητας και της αδύναμης ζήτησης στην Κίνα. Στην πρόκληση έρχεται να προστεθεί η σχεδιαζόμενη αύξηση του φόρου εκπομπών διοξειδίου του άνθρακα στη Σιγκαπούρη, η οποία θα μπορούσε να αυξήσει σημαντικά το λειτουργικό κόστος της CAP τα επόμενα χρόνια.

Παρά τις προκλήσεις αυτές, η απόκτηση του διυλιστηρίου Bukom δίνει στην CAP ένα ανταγωνιστικό πλεονέκτημα έναντι ανταγωνιστών όπως το επερχόμενο έργο πυρόλυσης της Lotte Chemical Indonesia. Ωστόσο, η μακροπρόθεσμη βιωσιμότητα αυτής της κίνησης εξαρτάται από την ικανότητα της CAP να πλοηγηθεί στις γηρασμένες εγκαταστάσεις, τα στενά περιθώρια κέρδους του κλάδου και τους αυξανόμενους κανονισμούς για τον φόρο άνθρακα.